تحقیق درباره روشنایی معابر، در قالب فایل pdf در 15 صفحه.
بخشی از متن فایل:
در گذشته برای تامین روشنایی معابر از چراغهای موسوم به لاک پشتی استفاده می شد، اما امروزه، چراغهای مخصوص معابر با تنوع وسیعی توسط سازندگان به بازار عرضه شده اند و برای هر نوع کاربرد امکان انتخاب برای طراح وجود دارد . از مبانی مهم در طراحی روشنایی معابر ، انتخاب صحیح از بین چراغها با طیف نور متفاوت است . استفاده از چراغهای با لامپ التهابی یا هالوژنه اگر چه رنگ دهی بالایی دارند ، اما بعلت پایین بودن ضریب بهره نوری لامپ وکوتاه بودن طول عمر،مدتها است که در روشنایی معابر مورد استفاده نسیتند . چراغهای فلورسنت حتی نوع فشرده آن به علت محدود بودن توان نوری در روشنایی معابر مورد استفاده قرار نمی گیرد . چراغهای جیوه ایی یا متال هالید برای خیابانها و کوچه ها مخصوصا مناطق تجاری مناسب هستند زیرا رنگ دهی قابل قبولی دارند . چراغهای با لامپ سدیمی نارنجی که دارای ضریب بهره نوری بالایی هستند ، برای معابر اصلی وبزرگراهها و آزادراهها خصوصاً بخاطر مه شکن بودن طیف نور آنها مناسب هستند.
سیستم تامین روشنایی معابر نه تنها باید از نظر خصوصیات فنی کفایت داشته باشد ، بلکه از جنبه های ایمنی ، ارگونومی ، بهداشتی ، روانشناسی و هنری نیازهای استفاده کنندگان را برآورده نماید . روشنایی مطلوب معابر باید دارای خصوصیات زیر باشد : متوسط شدت روشنایی معبر با حدود توصیه استاندارد مطابقت نماید . طیف نور باید متنا سب با محل مورد طراحی باشد،بطوری که رنگ دهی لازم را دارا باشد. یکنواختی روشنایی در حداکثر ممکن رعایت شود و سایه روشن محسوس ایجاد ننماید. منابع روشنایی در زاویه دید عابرین یا راکبین قرار نگیرد. منحنی توزیع نور چراغ متنا سب با محل مورد استفاده باشد.
جنبه های ارگونومی و هنری در طراحی رعایت شده باشد.
فهرست مطالب:
مقدمه پارامتر های محاسبات روشنایی محاسباب شدت نور خصوصیات چراغ های معابر ضریب افت روشنایی چراغ چراغ های خیابانی LED چراغ LEDسولار برج روشنایی منابع