مسافر، فرودگاه و هواپیما هر سه نیازمند یکدیگرند تا بتوانند چرخه ای مطلوب که رسیدن به هدف نهایی یعنی حمل و نقل ایمن و سریع است دست یابند . جایگاه و نقش حمل و نقل در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی در جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست و فرودگاه در کنار مابقی پایانه ها از حساس ترین بازیگر این نقش هستند. توسعه روز افزون صنعت هواپیما سازی و تمایل هر چه بیشتر در جهت صرفه جویی در زمان جابجایی افراد و کالا باعث گسترش صنعت ترابری هوایی بطور جدی گردیده است. انتقال و مبادله سریع فرهنگ و دانش چه در سطح بین المللی و چه در سطح داخل یک کشور، جهانگردی و درآمد حاصل از آن و مقاصد نظامی و دفاعی نیز علاوه بر دو مورد فوق از دلایل گسترش ترابری هوایی می باشند. سیستم حمل و نقل هوایی بر خلاف سایر مدلهای حمل و نقل هنوز به مرحله ی نثبیت شده ای نرسیده است . زیرا صنعت هواپیما سازی در مرحله تکوین بوده و هرلحظه انتظار ورود هواپیما جدید ،با مشخصات بهتر وجود دارد. بنابراین طراحی و محاسبه فرودگاه بگونه ای انجام شود که به بازار آمدن هواپیماهای غول پیکر جدید و یا هواپیماهای دارای خصوصیات پروازی بهتر باعث از رده خارج شدن آن نگردد.
فهرست مطالب:
عنوان صفحه چکیده 1 فصل اول 2 بیان مسئله 2 1-1 بیان مساله 2 1-2- اهداف تحقیق 2 1-3- در صورت داشتن هدف کاربردی بیان نام بهره وران 3 1-4- فرضیه ها یا سوالها 3 فصل دوم: 4 کلیات تحقیق 4 2-1- تاریخچه قم 4 2-1-2- وجه تسمیه 5 2-1-3- قم، شهر زیارتی 5 2-2- جغرافیای استان 5 2-2-1- توپوگرافی استان قم 6 2-2-2- اقلیم 6 2-3-آب و هوا 7 2-3-1- بارندگى 8 2-3-2- دما 8 2-4- پوشش گیاهى و جانوری 9 2-4-1-زیست بوم هاى نادر استان 9 2-4-2-زیستگاه های جانوری 9 2-5- ارتفاعات و مناطق مهم استان 10 2-5-1-نواحى کوهستانى 10 2-5-2- نواحى دشتى 11 2-5-4- نواحى مرتعى و دامنه ها 12 2- 2- منابع آب 12 2-6-1-رودخانه هاى استان قم 12 2-6-2- سدها 13 2-6-3- منابع آبهاى زیرزمینى 13 7- 2- جغرافیای انسانی 13 2-7-1- جمعیت و ترکیب جمعیتی 13 2-7-2-وضعیت اشتغال 14 2-8- جغرافیای اقتصادی 15 2-9- جغرافیای سیاسی 16 2-10-راههای ارتباطی کشوری و منطقهای 16 2-11- مقدمه ای بر تکنولوژی 17 2-11-1-واژه شناسی 17 2-11-2- نیارش 17 2-11-3-مهندس 18 2-12- فلسفه تکنولوژی 18 2-13- تا ثیر تکنولوژی بر معماری 19 2-14- انقلاب صنعتی و تاثیر آن در تکنولوژی ساخت 22 2-15- تکنولوژی در معماری فضاهای حرکتی 23 فصل سوم 25 بررسی نمونه های موجود 25 3-1- فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) 25 3-2- فرودگاه بین المللی پکن ( پی جینگ) 28 3-3- فرودگاه استانستد اسکس انگلستان 30 فصل چهارم 32 معرفی فرودگاه و استانداردهای آن 32 4-1- اهمیت فرودگاه 32 4-2- طبقه بندی فرودگاه 33 4-2-1- فرودگاههای غیرتجاری 34 4-2-2- فرودگاههای تجاری 35 4-3- استانداردهای فرودگاه 35 4-4- طبقه بندی سازمان ایکائو 36 4-5- اجزای اصلی فرودگاه 37 4-6- وظایف اجزای فرودگاه 38 4-6-1- گذرگاه 38 4-6-2- جایگاه توقف 38 4-6-3- ساختمان ترمینال 38 4-7 ساختمانهای عملیاتی و جنبی 38 4-8- برج مراقبت و ساختمان عملیاتی 39 4-8-1- ضوابط مکانیابی برج کنترل فرودگاه 39 4-8-2- ارتفاع برج مراقبت 39 4-8-3- مساحت سطوح برج مراقبت 40 4-8-4- اطاق رادار زمینی 41 8-5- 4- اطاقهای مورد نیاز در ساختمان زیر برج مراقبت پرواز 41 4-9- ساختمان میهمانان عالیقدر(VIP و CIP ) 43 4-9-1- ساختمان VIP 43 4-9-2-ساختمان CIP 44 4-10- تسهیلات و پستهای امنیتی و انتظامی 45 4-10-1- تسهیلات امنیتی 45 4-10-2- پستهای امنیتی 45 4-10-2-1- برجکهای دیده بانی 45 4-10-2-2- باجه های بازرسی و امنیتی 46 4-11- مرکز تأسیسات مکانیکی و برقی 46 4-11-1- تعمیرگاه وسایل نقلیه موتوری 47 4-11-2- مرکز تعمیرات تأسیسات مکانیکی 47 4-12- تأسیسات سوخت رسانی 47 4-12-1- تحویل سوخت و استقرار منابع سوخت 48 4-13- تأسیسات هواشناسی 49 4-13-1- مکانیابی و ابعاد محوطه هواشناسی 49 4-14- تأسیسات و تجهیزات پشتیبانی هواپیماها در پیشگاه هواپیما 49 4-15- هتل فرودگاهی و گذری 50 4-15-1- هتل گذری 50 4-15-2- هتل فرودگاهی 51 4-16- غذا رسانی 51 4-17- مرکز فوریتهای پزشکی 53 4-18- ناحیه پارک اتومبیلها 53 4-20- ساختمانهای خدماتی و باری 54 4-21- پارکینگ فرودگاه 55 4-22- تخلیه بار و بارگیری مسافران 56 4-23- منبع برق 57 4-23-1روشنایی گذرگاه 58 4-24- محل جمع آوری و دفع زباله هواپیما 58 4-25- ایستگاههای فرعی آتش نشانی 58 4-26- خدمات مربوط به هواپیمائی عمومی 59 4-27- سازه های فضایی 60 4-27-1- شبکه های تخت دو لایه و چند لایه 61 4-27-2- چلیک ها 61 4-27-3-گنبدها 61 4-27-4- شبکه های زین اسبی 62 4-28- مزایای استفاده از سازه های فضایی 63 4-29- مدول سازه 66 فصل پنجم 67 طراحی فرودگاه 67 5-1- طراحی فرودگاه 67 5-1-1- طرحهای اصلی فرودگاه 67 5-1-2- طرح سیستمهای یکپارچه فرودگاه 70 5-1-3- طرح فرودگاه 70 5-1-4- طرحهای اجرایی فرودگاه 71 5-2- ناحیه بندی فرودگاه 71 5-3- تأثیر محیطی 73 5-4- تاثیر اقلیم بر روند طراحی 73 5-4-1- درجه حرارت 74 5-4-2- باد سطحی در فرودگاه 74 5-4-3- ارتفاع 74 5-5- پایانه مسافری فرودگاه 75 5-5- ملاحظات برنامه ریزی و طراحی 75 5-5-1-ویژگی های مسافران 76 5-5-2- اصول جریان مسافر 77 5-5-3-ویژگی های ترافیکی 78 5-5-3-1-محاسبه حجم مسافر ساعت اوج 79 5-5-3-2- محاسبه حجم مستقبلین و مشایعین 81 5-5-4- الگوی پایانه 82 5-5-4-3- ارزیابی طرح های پایانه 89 5-6- انواع و اجزاء پایانه های مسافری 91 5-7- عناصر پایانههای مسافری بینالمللی 92 5-7-1- بخش مسافران خروجی 92 5-7-1-1-جلوخان 92 5-7-1-2- سالن عمومی خروجی 96 5-7-1-3- محوطه انتظار عمومی 97 5-7-1-4- سالن گمرک 98 5-7-1-5-سالن کنترل بیلیط و پذیرش توشه 98 5-7-1-6- محوطه توشه داری 100 5-7-1-7- محوطه کنترل از گذرنامه و پلیس و بازرس امنیتی 100 5-7-1-8- سالنهای و راهروهای مسافران خروجی 103 5-7-1-9- تسهیلات و تجهیزات لازم در بخش خروجی 106 5-7-2- بخش مسافران ورودی 107 5-7-2-1-سالن ورودی 107 5-7-2-2- محوطه قریطینه بهداشتی 108 5-7-2-4- محوطه مطالبه توشه 110 5-7-2-5- بازرسی گمرک 111 5-7-2-6- سالن عمومی ورودی 114 5-7-2-7-جلوخان 114 5-7-2-8-تسهیلات و تجهیزات لازم در بخش ورودی 114 5-7-2-9-محل انجام بازرسیهای امنیتی 114 8- 5- ارزیابی محل و طرح تسهیلات بازرسی 115 1- 5-8- ارزیابی محل 115 2- 5-8- توقفگاههای وسایل نقلیه 116 3- 5-8-جلوخان پایانه 116 4- 5-8-کنترل دسترسی 116 5- 5-8- امنیت محوطه 117 5-9-کنترلهای امنیتی در سالنهای مسافران 117 5-9-1- محوطههای پذیرش 118 5-9-3- صندوق امانات عمومی 119 5-9-4-نگهداری توشههای جامانده و گم شده 119 5-9-5-فروشگاهها محوطه سترون 119 5-10-تسهیلات بازرسی 120 5-10-2- بازرسی توشههای غیر همراه 121 5-11-به حداقل رساندن اثرات ناشی از یک انفجار 122 5-12- به حداقل رساندن اثرات حمله تروریستی به مسافران 123 13- 5- سالنهای مخصوص افراد عالی مقام 124 5-14- مرکز عملیات اضطراری و سرویسهای امنیتی فرودگاه 124 5-15- ملاحظات مربوط به افراد کم توان در طراحی پایانه مسافری 124 5-15-1-طراحی عناصر خارج از پایانه 125 5-15-2- طراحی عناصر داخل پایانه 126 5-14-کنترلهای قانونی 130 5-14-1- مقدمه 130 5-14-2- انواع کنترلهای قانونی 131 5-14-3- ملاحظات کلی طراحی 131 5-15- ظرفیت 133 5-16- مطالعات برنامه ریزی دسترسی 135 5-16-1- فرآیند مطالعه 135 5-16-2- اطلاعات ترافیکی 135 5-16-5- ارزیابی کارایی سیستمهای دسترسی فرودگاه 139 5-17- سیستمهای دسترسی 140 5-17-1- دسترسی جادهای 142 5-17-1-1- خودروی شخصی 142 5-17-1-2- تاکسی 142 5-17-1-3- اتوبوس شهری 143 5-17-1-4- اتوبوس دربستی 143 5-17-1-5- اتوبوس یا مینی بوس ویژه 143 5-17-2- دسترسی ریلی 144 5-17-2-1-راه آهن سراسری 144 5-17-2-2- مترو 145 5-17-2-3- سیستمهای ریلی ویژه 145 5-18- تسهیلات ترابری جادهای 146 5-18-1- مقدمه 146 5-18-2- تقاضای ترافیک 147 5-18-3- الگوهای دسترسی جادهای پایانه 148 5-18-3-1- الگو متمرکز 148 5-18-3-2- الگوی مجزا 148 5-18-3-3-الگوی غیر متمرکز 149 5-18-3-4- الگوی واحدی 150 5-18-4-راههای دسترسی عمومی 151 5-18-4-1-راههای اصلی دسترسی فرودگاه 151 5-18-4-2-راه دسترسی پایانه 152 5-18-4-3-راههای جلوخان 153 5-18-5-راههای خدماتی عمومی 153 5-18-6-راههای خدماتی غیر عمومی 154 5-18-7-راههای پیاده 154 5-18-8- محوطه جلوخان 155 5-18-8-1- محاسبه طول جلوخان 157 5-19- توقفگاههای وسایل نقلیه 159 5-19-1- مقدمه 159 5-19-2- توقفگاههای وسایل نقلیه شخصی 160 5-20-3- توقفگاه وسایل نقلیه عمومی 162 5-20-4- محوطه توقفگاه ویژه کارکنان فرودگاه 163 20-5- 5- محوطه توقفگاه پایانه بار هوایی 164 6- 5-20- توقفگاه خودروهای فوریتهای پزشکی 165 فصل ششم 166 تجزیه و تحلیل سایت و پروژه 166 6-1- محل سایت پروژه 166 منابع و ماخذ: 204