نِیل بوردِن بعد از این که همکارش جیمز کالیتون در سال 1948 مدیر بازاریابی را در نقش یک «میکسر یا مخلوط کن» توصیف کرد، اصطلاح "آمیخته بازاریابی" را در مباحث علمی خود مطرح کرد و برای اولین بار در سال 1953 با انتشار مقاله ای تحت عنوان «مفهوم آمیخته بازاریابی» به تشریح این مفهوم پرداخت. به عقیده کالیتون مدیر بازاریابی کسی است که گاهی اوقات از دستورالعملی که دیگران آماده کرده اند پیروی می کند، گاهی اوقات همزمان با اجرای برنامه، دستورالعمل مخصوص خودش را آماده می کند، بعضی اوقات با توجه به مواد اولیه ای که در دست دارد یک دستورالعمل فوری تهیه می کند و زمان هایی نیز با مواد اولیه موجود، دستورالعملی تهیه می کند که تا کنون هیچ کس امتحان نکرده است. برای توضیح مفهوم آمیخته بازاریابی می توان از مثال تخته رنگ یک نقاش استفاده کرد. بازاریاب، رنگ های اصلی (عناصر آمیخته بازاریابی) را به اندازه های مختلف با هم مخلوط می کند تا در نهایت به یک رنگ خاص دست پیدا کند. هر نقاشی از جهتی منحصر به فرد است و همین طور آمیخ ...