ادبیات و پیشینه پژوهش بررسی تاثیر قابلیت¬های ارتباطی مدیران و نوآوری بازاریابی بر رقابت پذیری
2-1- مقدمه
آنچه در دنیای امروز، عامل تمایز شرکتها و سازمانها با دنیای چند دهه قبل می باشد، محیط ناپایدار و پیچیده، رقابت فزاینده، تغییرات و تحوالت سریع، پیشرفتهای فناوری، توسعه روز افزون ارتباطات و مبادالت سریع اطلاعات است. مسلما محیط متغیر امروز، به سازمانها اجازه نخواهد داد که در مقابل فشارهای ناشی از مهارت، تواناییها و فناوریهای رقبا، به صورت سنتی و همیشگی اداره شوند. یکی از ویژگیهای شرکتهای موفق امروز، برخورداری از قدرت رقابت پذیری و در عین حال ویژگی بارز شرکتهای ناموفق، عدم برخورداری از این ویژگی است. با گسترش فرآیند جهانی شدن و پیشرفت روز افزون فناوری، تغییرات اساسی در الگوی مصرف و تقاضا ایجاد شده که دنیای تجارت را وارد عرصه ی جدیدی از فعالیت نموده و مفهوم رقابت پذیری را به عنوان عامل مهم تمایز بین شرکتهای مختلف مطرح ساخته است. با توجه به این موضوع، بنگاه ها و صنایع مختلف، برای رقابت پذیری خود، تلاش می کنند تا عوامل موثر بر آن را شناسایی و برای تقویت آنها تلاش کنند. سازمانها به منظور بهبود مداوم مزیت رقابتی خود، ناگزیرند تا به نیازهای در حال تغییر با سرعت بیشتر پاسخ دهند. این پاسخگویی ازطریق کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت، مشتری مدار بودن و در نهایت افزایش نوآوری و بهره وری مسیر خواهد بود. نوآوری، کلید بقای سازمانها در فضای رقابت جهانی به حساب می آید. شرکتهای غربی به این نتیجه رسیده اند که نوآوری، تنها حاصل فناوریهای فیزیکی نیست، بلکه انواع دیگری از فناوری، مانند مهارتهای بازاریابی نیز بر آن تاثیر گذار است. نوآوری، عامل اصلی برتری فناوری شرکتها و سازمانها محسوب می شود و این برتری در رشد و ارتقای عملکرد سازمانها تأثیر بسزایی دارد. نوآوری فناوری، برای توسعه اقتصادی بسیار حیاتی می باشد و عدم توجه به آن، موجب نابودی شرکتها و سازمانهای بسیاری شده است(بویله ، 2004).