پروپوزال بررسی تاثیر قابلیت¬های ارتباطی مدیران و نوآوری بازاریابی بر رقابت پذیری
رقابت پذیری و دستیابی به عملکرد بالا برای هر سازمان و شرکتی از جمله مباحبی است که طی سال¬های اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. از ویژگی¬های شرکت های موفق برخورداری از قدرت رقابت پذیری است و درعین حال ویژگی بارز شرکت¬های ناموفق، نداشتن این ویژگی است. رقابت پذیری کلید موفقیت هر شرکتی و باعث توسعه ترویج مستمر رقابت¬پذیری خواهد شد(هانسس و پاولس ، 2016). یکی از راه¬های ایجاد مزیت رقابتی ایجاد ارزش بالاتر برای مشتریان می¬باشد. ایجاد ارزش بالاتر یک تفکر ارزشمند می¬باشد، که می¬تواند به ترویج یک مدل کسب و کار پایدار انجامد. ایجاد شده برای مشتریان باعث ایجاد ارزش برای شرکت، سود و همچنین یک رابطه بلندمدت مشتری با شرکت خواهد شد. ایجاد ارزش برای مشتریان از دو طریق ایجاد روابط و همکاری انجام می¬شود (جوزه سانچز و همکاران، 2018). ایجاد ارزش مشتری باعث یک تعهد استراتژیک بین شرکت و مشتریان خواهد شد. که مزایایی اقتصادی برای شرکت به ارمغان خواهد آورد. یکی از روش¬های ایجاد ارزش مشتریان نوآوری در بازاریابی می¬باشد(پریک چاس و همکاران، 2017). با افزایش رقابت در بازارهای جهانی در طول دو دهه توانایی نوآوری در بازاریابی منبع مهمی برای ایجاد ارزش محسوب می¬شود. نوآوری بازاریابی به اشاره فرآیندهای انجام شده توسط شرکت برای تطبیق محصول با نیازهای خاص مشتریان دارد(پدروسا و همکاران، 2013). نوآوری بازاریابی باعث ایجاد استراتژی بازاریابی مناسب، بهبود مسیر طی شده در بازار، افزایش سطوح مهارت¬های مدیریت در درون شرکت خواهد شد. نوآوری بازاریابی برای شرکت ارزش استراتژیک خلق خواهد کرد. نوآوری بازاریابی همچنین میتواند به مزیت رقابتی و افزایش رقابت پذیری کمک کند(ویراواردن و ماووندو ، 2011). رن و همکاران(2010) در یک مطالعه نشان دادند که نوآوری بازاریابی منبعی مهم برای مزیت رقابتی پایدار است. شرکت¬های موفق نوآوری و فعالیت¬های بازاریابی را به طور همزمان در مسیر رسیدن به عملکرد بازار برتر هدایت می¬کنند. این مکمل بودن قابلیت نوآوری و عرضة تلاش¬های شرکت به بازار بالاترین اهمیت را دارد، در حالی که نوآوری شرکت را قادر به خلق ارزش(ایجاد ارزش برای مشتری) می¬کند(رن و همکاران، 2010). به عبارت دیگر نوآوری بازاریابی، سازمان¬ها را قادر میسازد تا همگام با تغییرات فناروری، نیازهای مشتریان را که پیوسته با تغییرات سلایق و شرایط جامعه دستخوش تحول است، شناسایی کزده و انتظارتشان را برآورده سازد و بتوانند در بازار به مزیت رقابتی پایداری دست یابند(تقوی، 1390). یکی دیگر از عوامل مهم که می¬تواند منجر به ایجاد ارزش برای مشتریان و مزیت رقابتی شودف قابلیت¬های ارتباطی مدیران می-باشد. قابلیت¬های ارتباطی مدیران باعث دستیابی به هماهنگی در میان توانایی های خود و شرایط در حال تغییر محیط می¬باشد. این قابلیت¬ها با توانایی¬های انسانی در ارتباط می¬باشد. و می¬تواند باعث ایجاد ارتباط با مشتریان، دستیابی به اطلاعات، استفاده از فرصت¬های بازار و در نتیجه، به دست آوردن مزیت رقابتی خواهد شد. قابلیت¬های ارتباطی مدیران نقش کلیدی در روابط استراتژیک ایفا می¬کند. که می¬تواند به درک بیشتر نیازهای مشتریان شود(رانجان و راد ، 2016). در نتیجه می¬توان بیان کرده که قابلیت¬های ارتباطی مدیران باعث کمک به شناسایی جنبه¬های کلیدی در روابط با مشتریان و ارزیابی اینکه چگونه این جنبه ها تغییر می¬کنند(کارتیرینا و همکاران، 2016).
مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان یکی از مهمترین شرکتهای تاثیر گذار بر اقتصاد کشور است که میزان فروش سالیانه محصول بیش از 800 میلیون دلار می¬باشد. فعالیتهای این شرکت و پیشرفت و توسعه آن می تواند باعث افزایش و توسعه جایگاه کشور و دستیابی به مزیت رقابتی شود. شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در بازارهای جهانی با رقبای بسیار قدرتمندی در ارتباط است. در نتیجه چگونگی تولید و ارائه محصولات می تواند نقش بزرگی در دستیابی به مزیت رقابتی شود. محصولات تولیدی این مجتمع پتروشیمی به سبب این که در ایران منحصر به این مجتمع پتروشیمی است، اهمیت بالایی دارد، اما مزیت اصلی مواد تولیدی این مجتمع این است که صنایع پایین دستی بسیاری را فعال می¬کند و میزان ارزش افزوده و فرصت اشتغال را در کشور بالا می¬برد. در نتیجه اگر محصولات این شرکت با روش¬های نوآورانه تولید شوند و از طرف دیگر مدیران و کارکنان این شرکت از توانایی و قابلیتهای ارتباطی برخهوردار باشند، این شرکت می¬تواند به مزیت رقباتی و ایجاد ارزش مشتریان درسترسی پیدا کند. با توجه به مطالب بیان شده می¬توان بیان کرد که نوآوری بازاریابی و قابلیت¬های ارتباطی مدیران در کسب و کار امروز و بازارهای رقابتی جهانی بسیار کاربردی و عملیاتی به نظر میرسد، چون که در بازارهای امروزی رضایت مشتری و توجه به نیازها و خواسته¬های آنها